marți, 26 iunie 2012

De ce tot cocoloșiți elevii?

1. L-am văzut noaptea trecută pe Mircea Badea indignându-se de faptul că la „examenul național” a fost dat un rahat de subiect (de doar 0.6 puncte sau 6 puncte din 100) „interpretabil”! Acela cu fraza aceea în care nu se știe sigur dacă prima propoziție este subiectivă sau predicativă. Și domnul Badea dorea ca la astfel de examene să se dea subiecte limpezi și clare... să nu-i mai stresăm pe sărăcuții micuți de clasa a opta. Să nu-și streseze deloc neuronii... că tare grea era cerința.

Dar de ce să ia toată lumea 10? Nu e nicio rușine dragi copii să luați 9.40! Mie mi se pare că era un subiect pentru departajare, terminai lucrarea într-o oră și un sfert (bănuiesc că au fost două ore) și în sfertul rămas aveai timp berechet să-ți dai seama... dacă e subiectivă sau predicativă.

Înveți până atunci cum se despart propozițiile dintr-o frază? Care-i una și care-i alta? Atunci mai lasă-mă frate cu ideea de cocoloșire a elevilor! Consider că la orice exament trebuie să existe un subiect care să-i departajeze pe elevii buni de cei foarte buni... sau foarte norocoși! Plus că în funcție de nota asta se intră la liceu (din ce știu eu). Așa că cel care a știut că propoziția e subiectivă... va avea o notă mai mare, iar cel ce nu a știu... s-ar putea să intre la un liceu „mai slab cotat”... Asta este! Nu toți elevii trebuie să ia nota 10! Și 9.40 e o notă destul de mare, admițând faptul că doar acea cerință a fost din cale-afară de complicată.

Și nu veniți cu faptul că unii profesori sunt de altă părere! Vin lingviști care consideră că e subiectivă... și e să spun așa... destul de evident! Propoziția răspunde la întrebarea cine/ce? Conform cu ce au învățat elevii? Da! Atunci nu văd de ce nu ar fi subiectivă! Și sunt doar 0.6 puncte! La naiba! Măcar să fi făcut totul corect până acolo și să fi dat de necaz la punctul acesta... extrem de complicat!

2. Pe Antena 3 se tot bate monedă pe echivalarea diplomelor lui Daniel Funeriu! Subiect care nu mă pasionează și care mă întristează... Mai ales că dacă-i întrebi acum pe elevi or să spună de ce să dea ei bacul la matematică, în condițiile în care au fost la filologie! A fost chiar în discuție acum ceva săptămâni ideea ca de la anul bacalaureatul să fie dat doar la disciplinele pe care ești specializat! Ești la sport: dai numai probe sportive, ești la mate-info... dai mate-info, eventual chimie și fizică, ești la filologie, dai: exament la română și la două limbi străine. Și în condițiile astea de ce să-și mai echivaleze Funeriu diploma de bac?

Pentru că nu a dat examen la limba română! Oh, vai! Pe de-o parte să-i oblojim pe micuți, pe de alta să echivalăm studiile! Toți elevii care susțin că e mai bine ca probele la bac să nu fie dintr-o materie „care nu ne interesează pe viitor” să vină acum public și să spună că echivalarea diplomelor lui Funeriu nu este relevantă!

Dar să-l înjurăm pe Funeriu pentru că a avut inspirația să arate care e starea învățământului românesc, prin faptul că a pus camere de luat vederi la bac! Deși nu am înțeles nici până azi... de ce e așa greu să copiezi cu niște camere prin preajmă... totuși mi se pare că s-a făcut dreptate! Iar Daniel Funeriu, fără să fi fost vreun personaj public pe care să-l fi apreciat foarte tare, cu gafele lui legate de aparițiile în emisiunile lui Dan Diaconescu și calculul vitezei mâinii lui Băsescu peste botul puștiului, când vine vorba de bacalaureat... a făcut un bine învățământului românesc! Chiar și legea aia, pe care o tot hulesc jurnaliștii (cea a învățământului), ca principiu... e corectă: nu mai permite necalificaților să predea! Că se va ajunge în alte situații, ca în România, și se vor califica unii din mers... luând ore care nu-i privesc ca să acopere orarul școlii  e altă treabă. Dar ca principiu e corect așa!

P.S. Am comis o greșeală (mare din păcate): am împățit la 100... deși nu exista nota 1! Adică, ea exista... dar nu era nota maximă: așa ajunsesem la 9.94! E o diferență mare între 9.40 și 9.94! Dar tot nu mi se pare o catastrofă! Nu-mi schimb opinia pentru acest fapt. A fost un subiect mai dificil, dar nu imposibil de rezolvat! Să mi se spună și mie câți elevi (din cei care au dat examen ieri) au sesizat acest aspect!!!!!!!!!!! Și apoi... poate am să îmi schimb părerea! Dacă a fost unul-doi... atunci mă înclin în fața lui/lor...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu